Halsløft

Et halsløft er for dig, som er kosmetisk generet af løs og hængende hud på halsen. Det er et kirurgisk indgreb, hvor man fjerner den overskydende og slappe hud under hagen og på forsiden af halsen for et mere ungdommeligt udseende. Man fjerner så meget hud som muligt, og hvis musklerne på forsiden af halsen er ”gået fra hinanden”, syr vi dem sammen. Arret placeres som regel i en af de vandrette linjer på halsen for at camouflere det bedst muligt. Det kan også placeres fra hagen og ned til midt på halsen.

Hvis den løse hud ikke blot er svarende til en kalkunhage, så kan der være behov for et udvidet halsløft. Ved et udvidet halsløft bliver huden og muskulaturen på hele halsen opstrammet. Arret lægges omkring ørerne og giver en bedre opstramning uden synlige ar på halsen. Læs mere om halsløft her på siden.

Halsløft

1-2 uger

Operationen egner sig ikke til unge mennesker, men til personer over 50 år. Det skyldes, at arret bliver tydeligere på en ung end en ældet hud.

Der går som oftest mellem 3-6 måneder før, du kan se det endelige resultat af et halsløft. Resultatet holder i mange år, men den fortsatte aldring kan gøre, at huden igen bliver løs.Dog kan du godt regne med, at det ikke bliver ligesom før operationen. Store vægtændringer kan bl.a. påvirke resultatet af et halsløft.

Til forundersøgelsen undersøger din plastikkirurg din hals, og det vurderes, om der er behov for et halsløft eller et udvidet halsløft. Dine helbredsoplysninger vil også blive gennemgået, og det er vigtigt at oplyse om sygdomme, hvis du tidligere har haft problemer med ar eller hvis du er allergisk over for medicin, plastre eller fødevarer.

Vi anbefaler, at du læser denne side igennem om halsløft inden forundersøgelsen og skriver dine spørgsmål ned, så du husker at stille dem. Det er en god idé at tage en ven eller et familiemedlem med til forundersøgelsen, da der er mange informationer at forholde sig til. Det er vigtigt, at du føler dig tryg.

Til forundersøgelsen vil du blive grundigt informeret om indgrebet, det forventede forløb samt mulige bivirkninger og komplikationer ved et halsløft.

På operationsdagen for dit halsløft er det af hensyn til infektionsrisikoen vigtigt, at du tager et brusebad med grundig sæbevask af ansigt og hår.

Det er en kraftig anbefaling, at du stopper med rygning og e-cigaretter 6 uger før og 6 uger efter dit halsløft. Ved samtidig rygning er der en meget højere risiko for lungeproblemer, nedsat sårheling og infektioner efter et halsløft. Starter du med at ryge igen, anbefales det tidligst 6 uger efter dit halsløft. Man kan godt bruge rygestopmedicin (nikotinplaster og nikotin-tyggegummi).

Hvis du drikker mindre end 7 genstande pr. uge som kvinde og mindre end 14 genstande pr. uge som mand, har du en lav risiko for at blive syg som følge af alkoholindtag i forbindelse med dit halsløft. Alkoholindtag over 4 genstande pr. dag medfører en øget risiko for komplikationer både under og efter operationen som fx infektioner, blødning under operationen og dårlig sårheling. Derfor anbefaler vi, at du i dette tilfælde helt stopper med alkoholindtag 4 uger før dit halsløft.

Der er relativt få komplikationer i forbindelse med et halsløft, som oftest foregår i lokalbedøvelse. Under 1% får en blodansamling efter et halsløft, der kræver behandling. Ca. 1% får en infektion i operationssåret, der behandles med antibiotika, ligesom såret kan springe op efter et halsløft, hvilket nødvendiggør, at kirurgen syr det sammen igen. Arret bliver i sjældne tilfælde rødt, tykt og uskønt, hvor kirurgen så korrigerer det.

Nedenfor har vi gennemgået de komplikationer, der kan forekomme ved et udvidet halsløft.

• Hævelse og misfarvning: Det er normalt, at ansigtet hæver op den dag, man har fået et udvidet halsløft. Hævelsen aftager i de efterfølgende uger. Ligeledes vil misfarvning efter blødning også aftage. Eventuelle ujævnheder i huden vil også udligne sig med tiden efter et udvidet halsløft.
  • Der vil være nedsat følesans i huden i ansigtet i nogle uger efter operationen. Følesansen kommer langsomt tilbage. I sjældne tilfælde kan der være lidt følelsesløshed i længere tid. Som regel bliver følelsen normal igen, men det sker ikke altid efter et udvidet halsløft.
  • Arrene efter et udvidet halsløft vil typisk være røde og hævede, men dette fortager sig i løbet af 6–12 måneder. Arrene vil med tiden ofte blive smalle og lyse, men hos enkelte kan arrene blive brede og mørkt pigmenterede.
  • Ved al kirurgi kan der komme infektion, og selv om dette er sjældent i forbindelse med et udvidet halsløft (under 1%), kan det dog forekomme. Det kræver behandling med antibiotika. Tegn på infektion er rødme, varme, hævelse, dunkende smerter, almen påvirkning og evt. feber. Hvis du ryger eller er overvægtig, er risikoen for infektion større i forbindelse med et udvidet halsløft.
  • Blodsamling er den hyppigste komplikation, som oftest opstår det første døgn efter et udvidet halsløft. Det kan kræve et lille indgreb i lokalbedøvelse for at fjerne blodsamlingen.
  • Vævsdød (nekrose) ses meget sjældent efter et udvidet halsløft. Hvis det sker, er det enten bag ørerne eller foran ørerne. Storrygere og personer med dårligt blodomløb og diabetes eller personer, som er i behandling med nogle typer medicin, der disponerer til dårlig blodgennemstrømning i vævet, er i større risiko. Tal med din plastikkirurg om dette.
  • Nerveskader med lammelse af enkelte muskler i ansigtet forekommer yderst sjældent efter et udvidet halsløft, men kan være permanente.

Inden operationen markerer plastikkirurgen området, der skal opereres med en tusch. Herefter anlægges lokalbedøvelsen, og kirurgen udfører operationen. Du kan ikke selv køre bil efter operationen, så tag gerne en ledsager med. Når den overskydende hud er fjernet, syr plastikkirurgen såret pænt sammen og lægger en forbinding.

Vi anbefaler, at du bruger hovedforbindingen både dag og nat i 7 dage efter dit halsløft. Du kan med fordel fortsætte med at bruge den om natten, hvis du fortsat oplever, at du hæver op i løbet af dagen.

7 dage efter dit halsløft kommer du til en kontrol hos en af vores sygeplejersker. Her fjernes hovedbandagen, tapen samt eventuelle rester af tråden, som du er syet med.

Har du fået et udvidet halsløft kommer du til en kontrol efter 7 dage. Her fjernes hovedforbindingen samt den tråd, som du er syet med foran øret. Du kommer tilmed til en kontrol efter 14 dage, hvor tråden, som du er syet med bagved øret, fjernes. Du vil få yderligere information om det videre forløb.

Til den afsluttende kontrol hos din plastikkirurg 3-6 måneder efter operationen, gennemgås forløbet, og der tages efterbilleder. Den afsluttende kontrol er meget vigtig, da resultatet vil blive vurderet.

Sundhedsstyrelsens regler på det kosmetiske område tilsiger, at du skal informeres skriftligt, før du kan modtage den mundtlige information. Det er derfor en god idé, at du læser denne information igennem om halsløft derhjemme, så du er godt forberedt, når du kommer til din forundersøgelse.

Hvis du efter forundersøgelsen er afklaret omkring at få et halsløft og har fået svar på alle dine spørgsmål, er det muligt at bestille en tid til operation. Ifølge Sundhedsstyrelsens lov om betænkningstid, kan du først afgive skriftligt samtykke til operationen 7 dage efter konsultationen. Det skriftlige samtykke gives på operationsaftalen, som du vil få udleveret. Din forundersøgelse for en fedtsugning er gyldig i et halvt år.

Alle privathospitaler skal indbetale til en privat patientforsikring. Denne udgift er hos Lift Clinic inkluderet i prisen for et halsløft. Ved eventuelt afbud skal konsultationer og kontroller afmeldes senest 24 timer inden den aftalte tid. Ved udeblivelse uden afbud faktureres kr. 500,- i gebyr. Information til egen læge vedrørende dit forløb hos Lift Clinic udsendes kun og først, efter vi har fået samtykke fra dig.