Brystvorter

Operation af brystvorter består af 3 komponenter. Brystvorten kan være trukket ind i det brune område omkring brystvorten, der hedder areola, hvorved den gemmer sig og fx kan være svær at rengøre. Med en lille operation løsnes vævet under brystvorten, hvorved den kommer frem og sidder mere normalt. Følesansen er oftest bevaret, men ammeevnen kan påvirkes. Man kan også være generet af, at brystvorten er længere, end man ønsker. Dette kan være genetisk betinget eller skyldes amning. Her kan man gøre brystvorten kortere og skabe en smukkere form. Det er meget sjældent, at man mister følesansen eller ammeevnen ved dette indgreb.

Endelig kan man opleve, at det brune område omkring brystvorten er for stort. Her er det muligt at fjerne en del af det brune område. Man får et lille ar rundt i kanten af det brune område, men hverken følesansen eller ammeevnen bliver sjældent påvirket.

Brystvorter

Typisk i lokalbedøvelse

1 time efter operationen

Ca. 30 min.

Alle tre tilstande kan korrigeres med mindre operationer i lokalbedøvelse. Man kan forvente en meget lang holdbarhed ved alle tre indgreb – dog skal man dog være opmærksom på, at er forekommer en mulighed for at areola ”strækker sig” efter nogle år.

Bemærk, at holdbarheden varierer fra patient til patient afhængig af ydre forhold, levevis, vægtsvingninger mv.

Vores plastikkirurg laver ved forundersøgelsen en detaljeret plan for din operation, informerer dig om denne og taler med dig om, hvad du kan forvente dig af operationen, resultatet samt efterforløbet.

Til forundersøgelsen gennemgås dine helbredsoplysninger af plastikkirurgen. Det er vigtigt at fortælle din plastikkirurg, om du tidligere har haft problemer med ar eller lignende, og om du har andre sygdomme eller lidelser.

Det er også vigtigt at oplyse, om du er allergisk over for nogle typer af medicin, plastre eller fødevarer.

Hvis du får blodfortyndende medicin, skal du pausere med dette 5 dage inden operationen. Dette kan være medicin indeholdende acetylsalicylsyre såsom aspirin, kodimagnyl, hjertemagnyl eller børnemagnyl. Naturmedicin indeholdende ginseng, Q 10, fiskeolie og E-vitamin, skal du pausere med 14 dage inden operationen.

På operationsdagen er det af hensyn til infektionsrisikoen vigtigt, at du tager et brusebad med grundig sæbevask af ansigt og hår.

Hvis du drikker mindre end 7 genstande pr. uge som kvinde og mindre end 14 genstande pr. uge som mand, har du en lav risiko for at blive syg som følge af alkoholindtag i forbindelse med din operation. Alkoholindtag over 4 genstande pr. dag medfører en øget risiko for komplikationer både under og efter operationen som fx infektioner, blødning under operationen og dårlig sårheling. Derfor anbefaler vi, at du i dette tilfælde helt stopper med alkoholindtag 4 uger før operationen for at mindske risikoen for disse komplikationer.

Operationen på brystvorterne er en sikker operation med få komplikationer, når den udføres korrekt. Dog er der som ved alle andre operationer en risiko for komplikationer;

• Blødning. Behandlingskrævende blødninger er meget sjældne ved kirurgi på brystvorter og kommer som oftest, inden man udskrives. Dog kan man godt få blå mærker i det opererede område. Dette påvirker ikke resultatet.
  • Nedsat følesans i brystvorten.
  • Svien og en brændende fornemmelse.
  • Hvis arrene i meget sjældne tilfælde ikke heler tilfredsstillende, kan man efter 3-6 måneder korrigere arret.
  • Asymmetri i både brystvorte og areola. Dette ses oftest, hvis man allerede før operationen har en asymmetri.
  • I under 1% af operationerne kan efterforløbet kompliceres af infektion, som oftest behandles med antibiotika.

Inden operationen markerer plastikkirurgen området, der skal opereres med en tusch. Man anlægger herefter lokalbedøvelse. Når denne virker godt, og du ikke kan mærke noget, udføres den planlagte operation.

En operation på brystvorterne varer ca. 30 minutter. Når lokalbedøvelsen holder op med af virke, kan man opleve let smerte og ømhed. Når operationen er færdig, kan du gå hjem, men du kan ikke selv køre bil, så tag gerne en ledsager med.

Hævelsen og misfarvningen omkring såret er mest udtalt de første par dage og vil være synligt i 1-2 uger. Lette smerter er forventeligt de første dage og kan afhjælpes med paracetamol, som kan købes i håndkøb. Dette informeres du nærmere om, inden du udskrives.

Du tilbydes en kontrol hos en af vores sygeplejersker ca. 2 uger efter operationen, hvor eventuelle tråde fjernes. Efter 3-6 måneder kommer du til din afsluttende kontrol hos din plastikkirurg, hvor der tages efterbilleder, og hvor resultatet vurderes.