Brazilian Butt Lift

En fedttransplantation til bagdelen bliver også kaldt en Brazilian Butt Lift. Ved denne operation fedtsuger man områder forskellige steder på kroppen. Efterfølgende sprøjtes fedtet ind under huden på bagdelen, og herved opnås en mere rund og struttende bagdel.

Det er individuelt, hvor mange områder der fedtsuges ved en Brazilian Butt Lift. Dette besluttes ved forundersøgelsen. Ved en Brazilian Butt Lift fedtsuger man så vidt muligt fra de omkringliggende områder, og man fedtsuger kun den mængde, der vurderes nødvendig til baldeforstørrelsen. Du kan læse mere om Brazilian Butt Lift her på siden.

Brazilian Butt Lift

Under fedtsugningen samles fedtvævet op i en beholder med en lille slynge indeni. Dette udstyr hedder Revolve og sikrer den bedst mulige overlevelse af fedtcellerne – og dermed det bedst mulige resultat. Fedtet slynges forsigtigt, hvorved den overskydende væske filtreres væk og efterlader fedtet klart til transplantationen. Herefter overføres det koncentrerede fedt til mindre sprøjter og gennem 1-2 små snit på hver side af bagdelen og placeres i underhudsfedtet. På den måde opnår man den ønskede volumen ved en Brazilian Butt Lift.

Mængden af fedt man typisk transplanterer afhænger af dit udgangspunkt og dine ønsker. Transplanterer man for meget fedt på én gang, risikerer man, at fedtcellerne dør. Selvom fedtcellernes overlevelse er meget variabel, kan man regne med at 60-70% af de transplanterede fedtceller overlever. Det kan derfor være nødvendigt med flere Brazilian Butt Lift operationer med nogle måneders mellemrum for at opnå den ønskede form og volumen.

Ønsker du Brazilian Butt Lift, kommer du først til en forundersøgelse ved en speciallæge i plastikkirurgi på Lift Clinic. Det er ofte en fordel at tage en veninde, ven eller partner med til dette, da planlægning af en operation rummer mange informationer, man skal forholde sig til. Det er vigtigt at læse denne side om Brazilian Butt Lift grundigt igennem samt notere eventuelle spørgsmål ned.

Ved forundersøgelsen optages en grundig medicinsk journal. Det er vigtigt at fortælle din plastikkirurg, om du tidligere har haft problemer med ar eller lignende, og om du har andre sygdomme eller lidelser. Det er også vigtigt at oplyse, om du er allergisk over for nogle typer af medicin, plastre eller fødevarer. Der udføres en fysisk undersøgelse, og herefter beslutter man i fællesskab det bedste sted til fedtsugningen, samt hvor meget fedt, der skal transplanteres for at opnå det bedste resultat.

En meget vigtig del af forundersøgelsen er forventningsafstemning. Forhold som over- eller undervægt, rygning, genetik m.m. kan påvirke resultatet og dette gennemgås grundigt. Risikoen for eventuelle komplikationer ved en Brazilian Butt Lift og håndteringen af disse vil du også blive informeret om ved forundersøgelsen.

Da vi på Lift Clinic prioriterer en høj patientsikkerhed, kan vi desværre ikke tilbyde operationen til personer med en BMI på 30 eller derover. Vi opererer heller ikke personer med visse lidelser i hjerte, kredsløb og lunger. Dette omfatter tilmed personer med epilepsi med krampeanfald indenfor de seneste 2 år samt personer der har oplevet alvorlige komplikationer i forbindelse med fuld bedøvelse.

På operationsdagen er det af hensyn til infektionsrisikoen vigtigt, at du tager et brusebad med grundig sæbevask af ansigt og hår.

Det er en kraftig anbefaling, at du stopper med rygning og e-cigaretter 6 uger før og 6 uger efter, du har fået lavet en Brazilian Butt Lift. Ved samtidig rygning er der en meget højere risiko for lungeproblemer, nedsat sårheling og infektioner efter en Brazilian Butt Lift. Starter du med at ryge igen, anbefales det tidligst 6 uger efter din Brazilian Butt Lift. Man kan godt bruge rygestopmedicin (nikotinplaster og nikotin-tyggegummi).

Hvis du drikker mindre end 7 genstande pr. uge som kvinde og mindre end 14 genstande pr. uge som mand, har du en lav risiko for at blive syg som følge af alkoholindtag i forbindelse med din Brazilian Butt Lift. Alkoholindtag over 4 genstande pr. dag medfører en øget risiko for komplikationer både under og efter en Brazilian Butt Lift som fx infektioner, blødning under operationen og dårlig sårheling. Derfor anbefaler vi, at du i dette tilfælde helt stopper med alkoholindtag 4 uger før din Brazilian Butt Lift.

Hos Lift Clinic er udføres Brazilian Butt Lift operationer altid af meget erfarne plastikkirurger, og selvom bivirkninger og komplikationer er sjældne, så kan følgende forekomme;

• Nedsat følsomhed i huden på både fedtsuget og fedttransplanterede områder. Følesansen bliver oftest normaliseret i løbet af 6-9 måneder efter en Brazilian Butt Lift, men i nogle tilfælde forbliver den permanent ændret.
  • Meget sjældent (<1%) opstår der infektion efter en Brazilian Butt Lift. Symptomerne på infektion er ømhed, varme og hævelse samt almen ubehag og eventuelt feber. Hvis der opstår en overfladisk infektion i såret, behandles dette med antibiotika, som oftest er tilstrækkeligt. Meget sjældent (<1%) kan man få en dybereliggende infektion efter en Brazilian Butt Lift, som kan nødvendiggøre en operation.
  • Asymmetri – de fleste mennesker har fra naturens side asymmetri i kroppen. Ofte vil denne forskel reduceres ved operationen med eget fedt, men den kan også forværres eller være uforandret. Selvom der ikke er forudgående asymmetri, er der en risiko for et uensartet resultat – dog er der sjældent behov for korrektion.
  • Blødning – i meget sjældne tilfælde (<1%) kan der opstå en efterblødning, som kræver en re-operation. Udgifterne hertil dækkes af Lift Clinic. Blødning giver misfarvning i ugerne efter operationen, men påvirker ikke det endelige resultat.

Når din Brazilian Butt Lift operation er veloverstået, så vil du komme ind på opvågningsstuen, hvor vores personale vil passe godt på dig og sikre, at du har det godt. Man vil som oftest være klar til at tage hjem 2-3 timer efter en bbl operation.

Når du vågner, vil du oftest føle dig øm og spændt og vil have brug for smertestillende medicin. Inden du udskrives, sikrer vi os, at du er godt smertedækket og forberedt på, hvordan du skal forholde dig, når du kommer hjem.

Du vil få komprimerende forbindinger på de fedtsugede områder i form af kompressionsbukser, som skal bruges i ca. 6 uger for at få det bedste resultat efter fedtsugningen. Det er også vigtigt ikke at få direkte tryk på bagdelen. Der vil derfor være restriktioner i forhold til, hvordan man må sidde og ligge i de første 4 uger efter operationen. Dette får du mere information om efter operationen.

10-14 dage efter operationen kommer du til en kontrol hos en sygeplejerske, hvor vi fjerner sytråden og sikrer os, at helingen forløber normalt. 3-6 måneder efter operationen kommer du til din afsluttende kontrol hos kirurgen og til optagelse af efterbilleder. Her vil resultatet af operationen blive vurderet.