Øjenlågsoperation

En øjenlågsoperation er for dig, der er kosmetisk og/eller fysisk generet af tunge øjenlåg eller poser og mørke rander under øjnene. En øjenlågsoperation giver et mere friskt og oplagt udseende.

Når man kommer op i alderen, er der en risiko for at udvikle mørke rander og poser under øjnene, hvilket en nedre øjenlågsoperation kan afhjælpe. Ligeledes kan man få tunge øjenlåg, og her kan en øvre øjenlågsoperation være løsningen.

Man kan også være genetisk disponeret for, at huden omkring øjenlågene bliver slap i en yngre alder. Tunge øjenlåg kan foruden kosmetiske gener også give fysiske gener, da det i udtalte tilfælde kan blokere for udsynet. Læs mere om forløbet ved en øjenlågsoperation her på siden.

Øjenlågsoperation

15-30 min. efter operationen

Ca. 1 time

Efterforløb

Ved en øvre øjenlågsoperation fjernes den overskydende hud og ved behov også fedtpuderne. Arret placeres i øjenlågets omslagsfold og ses derfor ikke, når man har åbne øjne. Endvidere heler arrene på den tynde øjenlågshud hurtigt og vil efter ca. 3 mdr. være nærmest usynlige. De fleste mennesker har mindre asymmetri ved øjnene, og dette vil i nogle tilfælde også ses efter en øjenlågsoperation. Hvis den overskydende hud strækker sig udenfor øjenvipperne, vil arret i disse tilfælde også strække sig uden for disse.

Ved en nedre øjenlågsoperation fjerner man fedtet og et stykke af øjenlågshuden, hvorved huden strammes op bliver mere jævn. Arret kommer til at ligge under vipperne og heler som oftest uden synlige ar efter ca. 3 mdr. Ønsker man både en øvre og nedre øjenlågsoperation kan det udføres i samme operation i både fuld bedøvelse og lokalbedøvelse.

Øvre øjenlågsoperation før- og efterbilleder

Patienten på billedet har fået foretaget en øvre øjenlågsoperation i lokalbedøvelse her på klinikken. Tryk på knappen nedenfor for at se flere før- og efterbilleder.

Nedre øjenlågsoperation før- og efterbilleder

Patienten på billedet har fået foretaget en nedre øjenlågsoperation i lokalbedøvelse her på klinikken. Tryk på knappen nedenfor for at se flere før- og efterbilleder.

Til forundersøgelsen gennemgås dine helbredsoplysninger. Det er vigtigt at oplyse om sygdomme, hvis du tidligere har haft problemer med ar eller hvis du er allergisk over for medicin, plastre eller fødevarer. Ved forundersøgelsen undersøger din plastikkirurg dig, og sammen besluttes det, om en øjenlågsoperation er det rette for dig.

Vi anbefaler, at du læser denne side om øjenlågsoperation igennem før forundersøgelsen og skriver dine spørgsmål ned, så du husker at stille dem. Det er en god idé at tage en ven eller et familiemedlem med til forundersøgelsen, da der er mange informationer at forholde sig til. Det er vigtigt, at du føler dig tryg.

Til forundersøgelsen vil du blive grundigt informeret om indgrebet, hele forløbet samt mulige bivirkninger og komplikationer ved en øjenlågsoperation.

På operationsdagen for din øjenlågsoperation er det af hensyn til infektionsrisikoen vigtigt, at du tager et brusebad med grundig sæbevask af ansigt og hår.

Det er en kraftig anbefaling, at du stopper med rygning og e-cigaretter 6 uger før og 6 uger efter din øjenlågsoperation. Ved samtidig rygning er der en meget højere risiko for lungeproblemer, nedsat sårheling og infektioner efter en øjenlågsoperation. Starter du med at ryge igen, anbefales det tidligst 6 uger efter din øjenlågsoperation. Man kan godt bruge rygestopmedicin (nikotinplaster og nikotin-tyggegummi).

Hvis du drikker mindre end 7 genstande pr. uge som kvinde og mindre end 14 genstande pr. uge som mand, har du en lav risiko for at blive syg som følge af alkoholindtag i forbindelse med din øjenlågsoperation. Alkoholindtag over 4 genstande pr. dag medfører en øget risiko for komplikationer både under og efter en øjenlågsoperation som fx infektioner, blødning under operationen og dårlig sårheling. Derfor anbefaler vi, at du i dette tilfælde helt stopper med alkoholindtag 4 uger før din øjenlågsoperation.

Operation på øvre og nedre øjenlåg er en sikker operation med få komplikationer, når den udføres korrekt. Dog er der som ved alle andre operationer en lille risiko for komplikationer i forbindelse med en øjenlågsoperation.

• Behandlingskrævende blødninger er meget sjældne efter en øjenlågsoperation, og kommer oftest inden man udskrives. Dog kan man godt få et ”blåt øje” efter en øjenlågsoperation, hvilket skyldes mindre efterblødninger. Dette kan forlænge tiden inden øjenomgivelser er normale, men påvirker ikke resultatet.
  • Forbigående dobbeltsyn og sløret syn ses hos mindre end 1% efter en øjenlågsoperation.
  • Nedsat følesans i øjenlågene efter en øjenlågsoperation.
  • Besvær med at lukke øjnene efter en øjenlågsoperation.
  • Dry eyes -syndrom.
  • Svien og brændende fornemmelse efter en øjenlågsoperation.
  • Hvis arrene i meget sjældne tilfælde ikke heler tilfredsstillende op efter en øjenlågsoperation, kan man efter 3-6 måneder korrigere arret.
  • Unormal øjenlågsposition kan i meget sjældne tilfælde ses efter en øjenlågsoperation.
  • Øget tåreflåd eller tørhed kan opstå den første uge efter en øjenlågsoperation. Tilstanden kan lindres med viskøse øjendråber.
  • Dyb blødning. Ekstremt sjældent (1:10.000) ses en dyb blødning bag øjet efter en øjenlågsoperation. Symptomerne er meget kraftige smerter bag øjet. Hvis tilstanden ikke behandles hurtigt, kan det medføre varige synsnedsættelse og blindhed grundet øget tryk på synsnerven. Oplever du dette, skal du straks kontakte kirurgen. Får du ikke kontakt til kirurgen, skal du ringe til nærmeste vagtcentral mhp. akut tilsyn ved en øjenafdeling/øjenlæge på et hospital.
  • I under 1% af operationerne kan efterforløbet kompliceres af infektion, som oftest behandles med enten antibiotika øjendråber eller tabletter.
  • Ektropion. Tilstand efter operation på nedre øjenlåg, hvor slimhinden på indersiden af nedre øjenlåg mister kontakten med selve øjet grundet hævelse og væskeansamling. I sjældne tilfælde tager det mange uger inden tilstander falder til ro, men ofte normaliseres tilstanden 1-2 uger efter en øjenlågsoperation. Tilstanden kan yderst sjældent (under 1 %) være permanent og medføre et behov for en ny korrigerende operation.
Resultatet af en øjenlågsoperation holder normalt i mange år, men stopper ikke den naturlige aldring, hvorfor der nogle gange kan være behov for at gentage operationen efter nogle år.

I timerne efter en øjenlågsoperation hæver man ofte op og får blå mærker omkring øjnene. Det kan føles som om, at man ikke kan åbne øjnene og synet kan være lidt sløret i de første timer efter operationen. De første 3-4 dage er det meget vigtigt at lægge is på øjnene jævnligt. Det mindsker hævelse, misfarvning og ubehag. Du kan bruge is, frosne ærter eller andet koldt. Det er vigtigt at bruge et rent viskestykke eller lignende, da såret ikke må blive beskidt og dermed inficeret.

I de første par døgn efter en øjenågsoperation, er der en meget lille risiko for, at der opstår en blødning. Kommer der nogle dråber blod, tørrer man det bare væk, og det er helt normalt. Bliver sårene tiltagende røde og kommer der lidt pus, kan det være et tegn på infektion, og her bør du kontakte klinikken.

Spis og drik som du plejer, dog skal du undgå alkohol og endnu vigtigere tobak de første 6 uger efter operationen. Undgå meget varm mad og drikke de første par døgn.

Ca. 1 uge efter operationen kommer du ind til kontrol hos en sygeplejerske. Her fjernes sytråden, og du informeres om det videre forløb. Efter 3 måneder kommer du til din afsluttende kontrol hos din plastikkirurg. Her tages der efterbilleder, og resultatet vurderes.

Sundhedsstyrelsens regler på det kosmetiske område tilsiger, at du skal informeres skriftligt, før du kan modtage den mundtlige information. Det er derfor en god idé, at du læser denne information om øjenlågsoperation igennem derhjemme, så du er godt forberedt, når du kommer til din konsultation.

Hvis du efter forundersøgelsen er afklaret omkring at få en øjenlågsoperation og har fået svar på alle dine spørgsmål, er det muligt at bestille en tid til operation. Ifølge Sundhedsstyrelsens lov om betænkningstid, kan du først afgive skriftligt samtykke til operationen 7 dage efter konsultationen. Det skriftlige samtykke gives på operationsaftalen, som du vil få udleveret. Din forundersøgelse for en fedtsugning er gyldig i et halvt år.

Alle privathospitaler skal indbetale til en privat patientforsikring. Denne udgift er hos Lift Clinic inkluderet i prisen for en øjenlågsoperation. Ved eventuelt afbud skal konsultationer og kontroller afmeldes senest 24 timer inden den aftalte tid. Ved udeblivelse uden afbud faktureres kr. 500,- i gebyr. Information til egen læge vedrørende dit forløb hos Lift Clinic udsendes kun og først, efter vi har fået samtykke fra dig.